HenkenMarHoneymoon.reismee.nl

Van St.Lucia naar Antiqua naar de Maagdeneilanden St.Thomas

Ondanks een onrustige Ocean met een golfslag van 2,5 mtr gaat het woensdag beter, niet meer zeeziek,wel nog last van mijn blaasontsteking dus donderdagmorgen eerst maar eens langs de dokter aan boord.

Medicijnen gehad, dus dat moet ook beter gaan.

We hebben op St Lucia een rondrit van drie uur over het eiland geboekt, dus zullen veel zien op het eiland.

Het is er niet zo heel groot,en vulkanisch,maar mooi groen, veel bananenplantage,s en zien onderweg veel kinderen in uniform uit school komen met de tasjes op de rug.

Geen mama die even met een luxe bolide op de stoep voor school (dubbel) parkeerd, maar gewoon lopen, hele slierten gezellig met elkaar!

De bevolking is overwegend donker getint en de reisleidster legt uit dat er niet aan welfare gedaan wordt op het eiland, dwz geen werk geen geld.

We worden dan ook onderweg veelvuldig aangesproken(lastig-gevallen) door mensen/kinderen,die wel een dienst hebben aan te bieden.

Het is echt een andere wereld waar in we terecht gekomen zijn, bij de haven staan nog wat hoge gebouwen, maar daarna kom je toch in voor Nederlandse begrippen ,armoe,bouwvallige hutjes,en veel ouwe troep onderweg.Maar ook gesubsidieerde redelijke schoolgebouwen, en zelfs een hospitaal!

Ik krijg toch weer het zilverpapier en doppen sparen gevoel!Wat een armoe hier!

Toch ook hier bij de Pier, weer een luxeshopping centeralles tax-free? met de beroemde merken,maar even verder op in de straatjes hun eigen shopping-center ,een marktje met locale produkten, zoals bananen-ketchup en mandjes gevlochten van bananenblad.

Als het maar even lijkt of je ergens interesse in hebt, staan er zo een paar man in de nek te hijgen.

Vrijdag naar Antiqua, we hebben er geen excursie geboekt, en nadat we ook weer het shoppingcenter hebben we doorploegd en het plaatselijke marktje hebben aanschouwd, eten we nog wat in een airco-tentje en vluchtten we naar de boot. Het is 38 gr. niet te harden buiten, dus naar onze koele hut en naar de pool!

Vrijdagavond formal night , en volgens het boekje is dat Heren Black-tie en Dames in het lang.We waren er achter dat dat wel mee viel, de informatie op het schip geeft aan dat de Heren ook in bussiness-suite mogen.

Henk heeft een blauwe combinatie bij zich z'n mooie witte trouwoverhemd, dus kopen we op Antiqua nog een mooie grijze das, dan kunnen we ook in vol ornaat.Mijn trouwjurk zou wat overdone zijn geweest, maar heb wel mijn lange zwarte jurk bij me! Bijna iedereen ziet er toppie uit, en als je niet mee wil doen,kan je in een ander restaurant eten.

Wel wordt er zwaar de hand gelicht met die zg. kledingvoorschriften. Ook mensen met geruite overhemdjes met korte mouwen en vrouwen op halleluja-slippers worden toegelaten, en dat is jammer voor de mensen die er wel veel werk van gemaakt hebben,en gelukkig dat we voor 90 dollar geen black-tie gehuurd hebben! Maar we amuseren ons kostelijk vooral op het reggea-feestje na afloop in de hal,dat was swingen!

De volgende dag het laatst eiland in de rij, de Virgin eilanden, St Thomas,ook hier weerhet gebruikelijke shoppingcenter, maar die zien we pas als we na afloop terug zijn van onze excursie beach en shopping.Wel onderweg mooie uitzichten.

Heerlijk gepoedeld in een baai, en een flinke bui, regen ondertussen gehad,ik ben maar het water in gegaan.

Kennis gemaakt met Charles en Cathy uit Pensylvanniaen daar heerlijk mee gekoeterwaald en lekkere mix gedronken van Cocos,Baileys,Bananen-likeur en ijs Hmmmm,daarna afgezet door onze bus voor onze shoppingtour, maar daar zijn we vlot mee klaar want 75% van de winkels zijn juweliers????,tax-free dat wel!

Lekker ergens op een terras een salade gegeten, en dan met de ferry terug naar de boot!

Terug naar de realiteit van de koffer inpakken die voor 11.00 uur sávonds op de gang moet staan,want zondagochtend staan we weer met ons voeten op vaste grond van Puerto-Rico.

Henk en Mar